CBS Flying Team

23. 03. 2020Letecké snímkování, Novinky

Zkušený pilot, který je schopný létat i v silném větru mezi kopci. Fotograf, který má nejen talent, ale také silný žaludek. A letadlo, z něhož se dobře fotografuje. To jsou hlavní ingredience leteckého fotografování.

Naše československá společnost CBS je pravděpodobně největším vydavatelem leteckých fotografických knih na světě, máme na svém kontu již více než 100 titulů. Členové CBS Flying Teamu každoročně od května do srpna nad Slovenskem a Českem fotografují z letadla přibližně 2 000 lokalit a nalétají při tom více než 500 hodin.

Letecká flotila

Naši leteckou flotilu tvoří dohromady čtyři letadla.

Jako nejlepší letadlo na letecké fotografování jsme si vybrali Viper SD4 od prešovského výrobce Tomark Aero, což je pravděpodobně jediný dolnoplošník, z něhož se dá fotografovat bez toho, aby v záběru překáželo křídlo.

Letos rošířilo naši flotilu další letadlo Viper SD4, které se stalo posilou pro letecké fotografování. Více o letošních novinkách se dozvíte zde.

Od stejného výrobce je také nejnovější člen „letecké rodiny“, hornoplošník Skyper GT9. Zajímavé přitom je, že tento stroj je prvním svého druhu, který prešovská firma vyrobila pro slovenského  zákazníka. Toto letadlo využívá ke svým služebním letům majitel CBS, který největší výhodu vidí v jeho rychlosti. Cestovní rychlost skypera je totiž 200 kilometrů za hodinu, maximální dokonce 220, takže v krátkém čase se může dostat nad kterékoli slovenské město či obec. A z domovského letiště je to s tímto strojem do České republiky co by dup.

Další neméně důležitou výhodou tohoto letounu je také skutečnost, že díky velkým „fotooknům“ se z něj dá fotografovat z obou dvou stran.

Flotilu uzavírá nejstarší její člen, motorový větroň L-13 SE Vivat, který se využívá především na fotolety k blízkým lokalitám.

Skyper GT9 a Viper SD4

 

Jaké jsou důvody, pro které jsme si zvolili právě tyto letadla?

 

  1. Vysoký rozsah rychlosti – cestování 200 km/h umožňuje rychlé přesuny a například s plně naloženým Skyperem je možné létat rychlostí 100km/h a vykonávat i náklony pro fotografování.
  2. Výborný výhled – se speciálními fotookny je Skyper GT9 jako hornoplošník na fotografování jako stvořený a Viper SD4 je jediný dolnoplošník, ze kterého je možné vykonávat profesionální šikmé letecké fotografování.
  3. Velký dolet až 1000 km umožňuje létat bezpečně až téměř 6 hodin vkuse. Bez dotankování jsou letadla schopná doletět například do Chorvatska přibližně za 3 hodiny. A nebo z Brna do Prahy za 50 minut bez zácpy na D1.
  4. Nízké náklady – při spotřebě 16 litrů běžného Naturalu N95 na hodinu letu a cestovní rychlosti 200 km/hod je let takovýmto letadlem přibližně stejně nákladný jako ta samá vzdálenost ujetá autem.
  5. Odolnost – Skyper i Viper jsou celokovová letadla. Jejich výhodou oproti kompozitovým je odolnost, nenáročnost údržby, dlouhá životnost a také dobrý pocit pilota z dospělého letadla.
  6. Velkorysý vnitřní prostor a propracovaný design – Když trávíte v letadle 8 hodin denně, není vám jedno, kolik prostoru je okolo vás a jak ten prostor vypadá.
  7. Na závěr to nejdůležitější pro letectvo: Bezpečnost – Obě letadla jsou velmi dobře ovladatelná, jsou doslova „blbuvzdorná“ a je velmi těžké je přivést do nějaké nebezpečné situace jako je pád anebo vývrtka. Skyper GT9 je schopný dělat i ploché zatáčky kolem fotografovaného objektu, díky čemuž ho má fotograf jako na dlani ze všech stran. Obě letadla jsou vybavena záchranným padákovým systémem.

Létající fotografové

A kdo vlastně tvoří posádku CBS Flying Teamu? Je to společnost různorodá.
Najdete tady bývalého stíhacího pilota MIG29, zkušeného leteckého instruktora, ale také pilota-žáka či kartografa, který rád fotografuje. Jedno však mají všichni společné.
Milují létání, mají zkušenosti, baví je fotografování a dokážou na svých fotografiích zachytit krajinu tak, jak ji lidé dosud nepoznali. Z nebe.

Mezi členy CBS Flying Teamu patří např.:

Milan Paprčka: majitel CBS, který je zároveň pilotem letadla a fotografem. Na Slovensku neexistuje místo (s výjimkou zakázaných prostorů), nad kterým by ještě neletěl. Je autorem téměř 200 000 leteckých fotografií. Je též autorem edice knih Česko a Slovensko z nebe, obsahujících více než 36 titulů.

Juraj Huliak: legendární letecký mechanik z Očové zodpovídá za technický stav a letovou způsobilost naší flotily. Je známý velmi pedantním přístupem k práci, díky čemuž posádka do letadla nastupuje s absolutní jistotou.

Matúš Krajňák: pochází z Prešova a s CBS spolupracuje od roku 2013. Od roku 2017 je naším kmenovým zaměstnancem. Je pilotem a fotografem s bohatými zkušenostmi a stovkami odlétaných hodin jak nad Slovenskem, tak Českem. Kromě toho je vášnivým turistou a lezcem.

Simona Nádašiová: Rodačka od Tater, momentálně na mateřské dovolené. Je velkou milovnicí přírody, létání a talentovanou fotografkou. Více než dva roky strávila nad Slovenskem a Českem. Stovky hodin přinesly obrovské množství nádherných záběrů.

Jakub Chovan: Člověk, jehož velkou zálibou je fotografování a v CBS dosáhla jeho záliba nových výšin. Vystudoval geoinformatiku a mimo fotografování má rád turistiku a samozřejmě mapy. V CBS pracuje jako kartograf, GIS specialista a letecký fotograf.

Pin It on Pinterest

Share This